zumba 4333580 1280

Låt oss vara ärliga. Om du brukade springa tretimmarsmaraton och du är 65 år idag, springer du förmodligen inte tretimmarsmaraton längre.

Eller så kanske du gör det. Bra jobbat i så fall! Men om inte så är det också okej. Du kan fortfarande sätta ambitiösa mål och må bra med din träningsrutin, oavsett ålder. Det kan bara kräva några justeringar längs vägen, vilket kan vara givande. Här är några förslag på hur du kan anamma träning i alla skeden av ditt liv.

1. Var flexibel

En nyckel till att hålla sig i form under lång tid är att införliva flexibilitetsträning och aerob aktivitet i dina rutiner. Träning såsom yoga kommer att få dig på god väg att bygga mer flexibla leder. Och icke-påverkande aeroba aktiviteter som elliptisk glidning kan vara bra för att upprätthålla cardio. Dessa aktiviteter hjälper dig att bränna kalorier och fett, bygga muskler och stärka benen, samtidigt som du skyddar lederna från onödiga dunkningar.

2. När du vill komma tillbaka i form, ta det långsamt

Det kan vara frestande att bara gå tillbaka vad du gjorde innan din paus. Motstå den driften. Det är ett enkelt sätt att bli skadad. Börja långsamt. Om du var en löpare, återvänd genom att börja med att gå och bygga genom en joggingtur till en löprunda. Om du tränade styrketräning, minska vikterna till ungefär hälften av vikten du lyfte före pausen.

Förläng din uppvärmning och kyla ner för att skydda muskler och leder från skador. När din kondition byggs upp, vanligtvis runt sexveckorsgränsen, kan du lägga till fler träningspass per vecka och öka träningstiden.

3. Fira små framgångar

Belöna dig själv när du genomför ett träningspass framgångsrikt, når ett mål eller helt enkelt dyker upp en dag när du inte kände för det. Hoppa i en bubbelpool eller ta en härlig smoothie. Du förtjänar det. Skriv också ner dina aktiviteter. Detta håller dig inte bara ansvarig utan är en påminnelse om dina prestationer.

4. Följ upp med en tränare

Nu för tiden finns det så många träningsalternativ. Det kan bli överväldigande. Men ett bra sätt att få struktur på dina rutiner och förtydliga dina mål är att rådgöra med en tränare. Låt dem hjälpa dig att planera dina träningspass. Du kommer att må bättre om hur du spenderar din tid.

5. Ha kul!

Alla träningspass kommer inte att bli fantastiska. Vissa kommer att bli bara hårt arbete. Men det finns sätt att hålla det till en rolig aktivitet, även om du inte hade dina bästa ben den dagen. Några ideer:

  • Lyssna på musik eller en ljudbok medan du lyfter vikter vikter.
  • Sätt upp planer med gymkompisar efter träning.
  • Titta på en favoritfilm eller ett TV-program medan du är på löpbandet.
  • Prova en ny klass.