treadmill 5030966 1280

Vi vet alla att vissa träningspass känns bättre än andra. Men när de är tuffa kan det påverka din motivation. Rätt som det är så går du inte dit alls.

Det är viktigt att bryta det mönstret och komma tillbaka till en hälsosam rutin. Här är fem sätt att få dig att le när du går till gymmet.

1. Gå en kurs. Vi är alla sociala varelser och det finns ofta värdefull energi att hämta genom att träna med andra människor. Och det är ett roligt sätt att få vänner! De dagar du kanske inte känner dig som piggast kan det vara motiverande att se fram emot att se vänliga ansikten.

2. Oroa dig inte för att vara perfekt. Det kan vara lätt att klandra dig själv för att inte nå din exakta tid eller få dina reps gjorda till din fulla belåtenhet. Eller så ser du någon bredvid dig enkelt klara av det du precis gjorde och inte mår bra av din prestation. Låt inte dessa saker få dig nedstämd. Kom ihåg att njuta av processen och njut av hur det känns att arbeta med din kropp och på dig själv. Låt det vara sin egen belöning.

3. Gör det du tycker om. Det här kan låta som ett självklart råd men det är så sant. Om du alltid tycker om att gå på löpband, men hatar att köra fria vikter, fokusera då på löpbandet. Yoga kan vara din grej, så ta med matta och vattenflaska. Vikter är givande. Ta på dig handskarna. Gör det som ger energi du älskar och utgå därifrån. Det kommer att göra det lättare att motivera dig själv att gå till gymmet.

4. Timing är nyckeln. Klockan på dygnet kan vara en stor faktor för om du konsekvent ser fram emot att träna. Vissa älskar att börja dagen med en brännskada. Men om du inte är en morgonmänniska kan det vara jobbigt. Kanske är du en middagstid person? Eller tycker du om att slippa stressen från dagen efter jobbet? Ta reda på vad som fungerar för dig och håll dig till det. Allas klocka fungerar inte likadant.

5. Lite är bättre än ingenting. Vissa dagar har du en miljon saker på gång. Det händer. Men behåll ditt engagemang för att gå till gymmet. Du kan behöva minska ditt träningspass en viss dag – kanske kan du träna 30 minuter istället för 45 – men det finns fortfarande så många hälsofördelar med även korta träningspass. På dagar när du har fullt upp, ge dig själv den pausen i dagen. När du är klar är du redo att gå ut genom dörren med nyfunnen lugn och klarhet.